Predstavljajte si, da je pred vami prazen list papirja in naloga: oris organizacijske strukture vaše ekipe, ki skrbi za digitalni marketing.
Kje začeti? Koga vključiti v to ekipo? Na kaj vse morate biti pozorni? Digitalna transformacija v podjetju zahteva 101 % vašega časa. Če se transformacije še niste lotili, vas lahko konkurenca prehiti že jutri. Če ste to že storili, je vprašanje, ali so bile vaše odločitve pravilne, kar na mestu.
Na začetku bi osvetlila 4 ključna vprašanja digitalne transformacije, o katerih je na letošnjem inOrbitu govoril Ashley Friedlein, ustanovitelj londonskega podjetja Econsultancy:
Digitalna transformacija podjetja se ne zgodi čez noč ali zgolj z uporabo vseh možnih orodij informacijske tehnologije. Gre za potovanje – takšno, kjer odkrivate novo kulturo in odpotujete za dalj časa, vedoč, da se ne boste več vrnili. Gre za potovanje, s katerim organizacijo spremenite v popolno digitalno poslovanje.
Po raziskavah sodeč ima 62 % organizacij določene ambicije o digitalni transformaciji, zgolj 8 % pa jih ima občutek, da so resnično na pravi poti. Kje se nahajate vi? Zakaj?
Treba se je zavedati vseh problemov oz. izzivov, ki vas čakajo, kot so splošna kultura našega časa in z njo povezani ljudje, znanje ter sposobnosti. Pri digitalni transformaciji spreminjate poslovne modele in obenem iščete določeno motivacijo, potrebo po novih, inovativnih idejah ter bolj agilne načine delovanja svoje ekipe.
Da lahko govorite o digitalni transformaciji podjetja, morate spremeniti fokus, ga približati končnemu porabniku ter razumeti dobo t. i. »digitalne kulture«.
1. Osredotočenost na uporabnika – razumevanje odločitvenega procesa potrošnika (ang. Customer Decision Journey), da ste lahko na pravem mestu ob pravem času, ne glede na kanal, ki ga uporabljate za ciljanje.
2. Ne gre za to, da digitalni marketingarji nismo kreativni, pri odločitvah imamo le raje podatke, ki jih vidimo in izmerimo.
3. Make & Do – digitalni marketingarji zadeve pripravimo danes, objavimo čez dva dni in o tem ne razmišljamo predolgo. Če zadeva ne bo v redu, bomo naredili drugačen test, se prilagodili in šli naprej.
4. Postajamo vedno bolj transparentni – med seboj delimo KPI-je ter ostale interne podatke, veselimo se skupnih zmag ter učimo iz napak – ne samo lastnih, ampak ekipnih.
5. Enotnost – vsi oddelki v podjetju (marketing, prodaja, UX, IT, …) med seboj delujejo enotno.
6. Učenje – vsi se učimo od drugih, napredujemo in najbolje izkoristimo omejen čas.
7. Agilnost – sposobnost, ki nam omogoča nenehno prilagajanje procesom, z vpeljavo novih taktik in delovnih načinov.
60 % organizacij je v zadnjih dveh letih doživelo organizacijsko spremembo zaradi vpeljave »digitala«, manj kot četrtina teh poskusov je bilo uspešno izvedenih.
Kaj nam to pove? Gre za napako, ki jo organizacije vztrajno ponavljajo – oddelke strukturirajo okrog kontrolnih mehanizmov in poročanja, ne pa glede na sposobnosti ekipe ali morebitne rezultate. V digitalnem poslovanju ne poznamo posebnega oddelka za »digital«, še manj uporabljamo kakršne koli določene nazive. Celotno delo ter ekipa delujeta za skupne interese in cilje.
Proces digitalizacije podjetja nikoli ni bil enostaven in če v tem letu začenjate z digitalizacijo vašega posla, ste, roko na srce, malce pozni. Slika prikazuje strukturiranje ekipe, za katero Ashley verjame, da je uspešna in na podlagi katere je spreobrnil že marsikatero organizacijsko strukturo:
CDO oz. Chief Digital Officer opravlja različne naloge. Pri tej osebi zaznamo bolj poudarjen čut za vodenje, napredno vizijo, osredotočenost na uporabnika, spremembe, transformacijo, inovacije, tehnologijo, podatke, razumevanje kulture, sodelovanje, komunikacijo. Se najdete v tem opisu?
Dejstva o vodenju ekipe, ki se ukvarja z digitalom, so naslednja:
Kot sem omenila že na začetku, postaja agilnost ena izmed bolj pomembnih ter iskanih lastnosti v digitalnem okolju organizacije. Najbolj nazoren pristop prikazuje ta slika:
Ko so predsednika britanske banke Capital One vprašali, kaj razume pod besedo digital, je odgovoril:
»Digital is who we are and how we do business.«
Kaj mislite, kje v tem procesu se nahaja vaše podjetje?